Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogarbejdet

Sprogarbejde
Sprogprojekt

Vi har i de sidste par år særligt arbejdet med børns sproglige udvikling. Vi startede vores sprogindsats med at sætte fokus på bestemte børnegrupper i et år, hvor vi udviklede vores sproglige praksis omkring børnene ved dialogisk læsning. Vi fik vejledning og hjælp til dette af Stine Grue pædagogisk konsulent.  Gitte Støvring sprogkonsulent kom og målte børnenes sprog før og efter.

Derudover indhentede vi ny viden ved en temadag med Ulla Flye Andersen sprog & leg, Mary Fondens sprogmateriale og enkle medarbejderes deltagelse i sprogkongresser. Vores indsats viste sig at have en betydelig effekt for de børn som deltog, særligt for dem som var sproglig udfordret. For os betyder indsatsen, at vi har fået stor viden om, hvordan vi bedst muligt kan støtte børnene i deres sproglige udvikling og hvad det er som virker. Vi har derfor sproget i særlig fokus henover de forskellige lærerplanstemaer og i vores daglige arbejde.

Vi arbejder også med
Sprog der dur
Forskning inden for sprogstimulering viser, at børn, der tidligt får udviklet deres sproglige kompetencer, får de bedste forudsætninger for trivsel, læring og udvikling gennem livet. I Kalundborg Kommune arbejder alle dagtilbud med KLAR-pædagogik, der blandt andet har fokus på de mindre daglige læringsgrupper, som skaber gode betingelser for sproglig udvikling.

  • Vi arbejder fokuseret med den sproglige indsats gennem særlige pædagogisk tilrettelagte sprog-forløb.
  • Vi afprøver og udvikler nye måder at arbejde med sproget på.
  • Vi har særligt fokus på at inspirere hinanden og videndeler i personalegruppen, så metoderne kan forankres i dagligdagen.


Derfor er sprog vigtigt
Vi arbejder med børnenes sprog fordi et godt sprog skaber gode betingelser for:

  • at udvikle den fælles opmærksomhed
  • at udvikle sproget, så barnet kan forstå andre og udtrykke sig i forskellige sammenhænge
  • at danne gode fællesskaber, legerelationer og venskaber
  • at klare sig godt i livet


Hvordan gør vi
Vi bruger metoderne:

  • Dialogisk læsning = vi leger med sproget
  • Struktureret læringsgruppe = fokus på et emne med tilrettelagt overordnet lærende leg
  • Det frie rum = samtaler i hverdagen
  • Læringsstile = forskellige tilgange til læring
  • Intersprog for tosprogede
  • Samtaler i hverdagen
  • Turtagning = skfites til at få og tage ordet
  • Verbal/nonverbal sprog
  • Literacy = tilgængelige tal/bogstaver
  • Rim og remser
  • Krop og bevægelse
  • Musik og sang
  • Pædagogisk tilrettelagte forløb for børn, der ved sprogvurdering er placeret i særlig eller fokuseret indsats