Overgange

Fra Hjemmet til Vuggestuen

De små solstråler er oftest dit barns første møde med børnehuset. Denne start vil vi gerne opleve som en tryg, rolig og omsorgsfuld. Vi vil derfor gerne have et tæt samarbejde med jer, så vi får opbygget en relation med kendskab til hinanden. I den første uge modtager I en opstartsmappe med informationer om huset og vi går i dialog med jer, for at skabe den bedste hverdag for jeres barn.
Vi har daglige dialoger omkring jeres barns hverdag og opfordrer jer til at give besked, hvis der er noget som kan have betydning for jeres barns hverdag. Vi opfordrer til at I kommer og spørger, hvis der er noget, I er nysgerrige på eller hvis der er noget, som er svært, så vi alle er trygge. Vi vil gerne bygge bro mellem Solstrålen og hjemmet fx i dialog med spørgsmål som; hvordan jeres er barsel gået - hvordan gør I derhjemme - og hvad kan vi tage med i vuggestuen?

For eksempel ved barnets sprogligeudvikling kan vi samarbejde om fælles sprogmateriale mellem hjem og dagtilbud. Så barnet får ejerskab af indholdet og vi i begge arenaer bruger mange af de samme ord og derved får skabt endnu flere gentagelser. I Solstrålen inviterer vi til forældresamtaler, når jeres barn har gået i vuggestue i ca. 3 måneder, inden barnet bliver stor solstråle og igen inden børnehave-start. Vi opfordrer jer til at og bede om en samtale, hvis I føler, I har behov for en snak. Vi inviterer til forældrearrangementer i løbet af året, hvor I som familier har mulighed for at møde hinanden og snakke med personalet.

Fra Dagplejen eller anden institution
Ved opstart, rundvisning af institutionen, pjecer og opstartssamtale

• tre måneders opfølgningssamtale ved start
  • ved overgang mellem vuggestue og børnehave
  • ved overgang mellem børnehave og skole
  • ved ønske forældresamtale for de 4-årige

Vi samarbejder med Dagplejen i område Midt, hvor du kan læse mere om Dagplejen ved at klikke på dette link. (åbner i samme vindue)

Fra vores egen vuggestue til vores børnehave
Hos de store Solstråler besøger de fire ældste vuggestuebørn børnehaven to gang om ugen i en overgangsperiode, inden de selv bliver Stjerner, de 3-årige. Vi skaber derved rammerne for en tryg og genkendelig overgang. Vi er desuden sammen i ydertimerne hvor vuggestue og børnehaven åbner og lukker sammen.

Fra Børnehaven til skole
Vi har et årshjul for vores samarbejde med Rynkevangsskolen, som beskriver den gode overgang. Dette kan du se i vores dokumenter, som er her på siden.

I førskolegruppen arbejder vi på at udvikle børnenes omverdens forståelse, stimulere og motivere nysgerrighed, understøtter deres selvstændige og mod til at prøve det ukendte, lysten til at øve sig og lære. Der sættes fokus på, at barnet kan deltage i et større fællesskab og være fokuseret, følge og forstå en kollektiv besked.

Vi bruger sociale fortællinger og dialoger som er afstemt til aldersgruppen og det enkelte barns tempo så det understøtter udviklingen henimod et ansvarsbevidste socialt individ. Vi vil arbejde på at der er sammenhæng mellem børnehave og skole, så barnet oplever noget genkendeligt fra dagtilbud til skole. Vi arbejder henimod de 10 skoleparathedskompetencer for Kalundborg kommune.

Forældresamarbejde starter med, at vi har et forældremøde i august, hvor vi snakker om gensidig forventning det sidste år i førskolegruppen og til skoleparathed.

Vi har en daglig dialog, der er informationer på AULA og en afsluttende forældresamtale i foråret.
Rynkevangskolen er vores hovedskole. Du kan læse mere om Rynkevangskolen, ved at klikke på dette link. (åbner i samme vindue)

Skolen og områdets daginstitutioner mødes et par gange årligt og planlægger aktiviteter ud fra et fælles årshjul. Aktiviteterne er besøgsdage i indskolingen og SFO og en
syng-sammen dag.

Vi har overleveringssamtaler med alle skoler som ønsker det i maj/juni måned enden ved fremmøde eller telefonisk.
Traditionelle Udflugter i før-skolegruppen

Vi tager på ture i nærmiljøet og på Naturskolen. Vi deltager i Naturskolens musejagt om efteråret og deres Nissløb i december. Vi tager på forskellige udflugter, som kan varige fra år til år. Udflugtsmål kan være; Ulstrup Mølle, naturlegepladsen, Fugledegård Naturpark, Høng Naturlegeplads og Høng dyrskue eller virksomhedsbesøg.

Du kan læse følgende i vores dokumenter:

• Vores samarbejde og årshjul med Rynkevangsskolen
  • Skoleparatheds kompetencer
  • Mål og principper for den gode overgang

Skoleparatheds kompetencer.pdf

Shape Created with Sketch.